انتخاب رنگ اتاق خواب کودک

رنگ اتاق چه تاثیری بر رفتار و شخصیت کودک دارد؟  شاید این برای شما نیز سوال باشد. نوزاد جدید در راه است و شما به فکر تهیه سیسمونی نوزاد هستید یا اینکه شما در شرف نقل مکان به خانه جدید هستید یا یکی از بچه ها از طرح یا رنگ اتاق خود خسته شده اند. این برای همه ما اتفاق افتاده است و اگر شما در حال خواندن این مطلب هستید، مطمئن هستم که برای شما نیز اتفاق افتاده است.

انتخاب رنگ اتاق خواب کودک

همانند انتخاب روتختی برای اتاق خواب دخترانه یا پسرانه شما انتخاب رنگ دیوارها و سایر اجزای دکوراسیون نیز چالش برنگیز است.وقت تزئین است اتاق خواب کودک فرارسیده است. طبق معمول آبی برای پسران؛ صورتی برای دختران نباید سخت باشه، درسته؟ روانشناسان اکنون در حال بررسی اهمیت انتخاب رنگ مناسب برای اتاق کودکان هستند. خلق و خوی کودکان تحت تأثیر محیط آنها قرار می گیرد و این شامل رنگ های اتاق آنها نیز می شود.

علم رنگ ها برای مدت طولانی مورد استفاده بوده است. اگر تا به حال در اتاق انتظار بیمارستان نشسته باشید، ممکن است متوجه شده باشید که دیوارهای سبز آرامش بخش هستند. داخل کلاس مهدکودک ممکن است بیشتر به رنگ زرد شاد و پر انرژی باشد. هر کدام از این ترکیب های رنگی به دلیل تأثیری که بر روان افراد حاضر در اتاق دارند، با دقت انتخاب شده‌اند.

انتخاب رنگ برای اتاق کودک شما نیاز به توجه ویژه دارد. پس از انجام تحقیقات در انتخاب رنگ مواردی را آموخته ایم که در اینجا با شما به اشتراک می گذاریم:

اتاق خواب کودک قرمز:

اتاق خواب کودک قرمز

قرمز برای اتاق خواب یک رنگ محرک خاص است. برخی مطالعات نشان می دهد که رنگ قرمز حتی ضربان قلب و تنفس شما را افزایش می دهد. این رنگ به کودکان انرژی می دهد و به طور بالقوه تمرکز را افزایش می دهد و آن را به رنگ برجسته محبوب برای کلاس های درس تبدیل می کند. با این حال، به نظر می رسد قرار گرفتن بیش از حد در معرض رنگ قرمز برای اتاق و سرویس خواب ممکن است باعث پرخاشگری در برخی از کودکان، به ویژه نوزادان شود.

·      توصیه روانشناسی برای اتاق خواب قرمز:

قرمز به عنوان یک رنگ برجسته در یک اتاق کاملاً خوب است، به خصوص اگر می خواهید رنگ های سرد را متعادل کنید. به عنوان مثال، معمولا یک دیوار برجسته آجری رنگ را در معرض رنگ قرمز به اتاق اضافه می کنند، بدون اینکه طرح رنگ را تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مکمل رنگی خود روتختی اسپرت راه دار قرمز سفید را مد نظر داشته باشید.

اتاق خواب کودک نارنجی:

اتاق خواب کودک نارنجی

نارنجی یک رنگ روشن و شاد است که در مورد کودکان نشان داده شده است که ارتباطات آنها و اجتماعی شدن شان را افزایش می دهد. کودکانی که در اتاق هایی با طرح های رنگی نارنجی بازی می کنند تمایل بیشتری به همکاری دارند، برون گرا هستند و در مقایسه با همسالان خود اعتماد به نفس بیشتری دارند. یک روتختی اسپرت کودک جذاب برای چنین اتاقی روتختی اسپرت نارنجی آبی است.

·      توصیه روانشناسی برای رنگ اتاق خواب نارنجی:

البته، مانند هر رنگ گرم دیگری، رنگ نارنجی بیش از حد می تواند تحریک کننده باشد و نتیجه معکوس داشته باشد. در حالی که رنگ نارنجی ممکن است جنبه پرحرفی یک کودک خجالتی را نشان دهد، رنگ نارنجی بیش از حد ممکن است آنها را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود که آنها احساس تحریک پذیری کنند و اصلاً دوست نداشته باشند که دوستانه باشند.

رنگ نارنجی بهتر است به عنوان یک رنگ برجسته استفاده شود، به خصوص سایه های ملایم نارنجی. سعی کنید رنگ نارنجی را با سایه های ملایم سبز یا کرم خنثی ترکیب کنید.

اتاق خواب کودک زرد:

اتاق خواب کودک زرد

آیا به دنبال شادترین رنگ برای اتافق خواب کودک خود هستید؟ رنگ زرد حال و هوای شاداب و آفتابی را به هر اتاقی اضافه می کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که کودکانی که در اتاق‌های زرد کار می‌کنند یا یاد می‌گیرند از افزایش تمرکز بهره می‌برند و حافظه بهتری در به یاد آوردن دارند.

·      توصیه روانشناسی برای اتاق خواب زرد:

البته، به خاطر داشته باشید که اگر کودکی دارید که تمایل دارد قبل از خواب بجنگد، یا زود از خواب بیدار شود، احتمالاً رنگ زرد این مشکل را بدتر خواهد کرد. اگر یک اتاق بیش از حد حال و هوای «روزانه» بدهد، ممکن است برای کودکی که بیش از حد هیجان‌زده است آرام‌شدن بسیار مشکل باشد.

زرد زمانی که با خاکستری، آبی یا سبز ترکیب شود به عنوان یک رنگ برجسته بسیار خوب عمل می کند. روتختی ساده تمام کتان زرد طوسی برای یک اتاق خواب پسرانه گزینه خوبی است. این تعادل به جنبه‌های مثبت رنگ زرد اجازه می‌دهد بدون اینکه کودک احساس عصبانیت یا عصبانیت کند؛ همانطور که با فراوانی رنگ زرد اتفاق می‌افتد، بدرخشد.

اتاق خواب کودک صورتی

اتاق خواب کودک صورتی

به دنبال پرطرفدارتین رنگ برای اتاق خواب دخترانه هستید؟ در راس هر لیستی از ایده های رنگ آمیزی اتاق دخترانه، رنگ صورتی است. البته، هر دو جنس می توانند با قرار گرفتن در اتاق هایی با طرح رنگ صورتی سود ببرند. صورتی آرامش بخش است و احساس همدلی و پرورش را تشویق می کند. ممکن است به این دلیل که رنگ صورتی با احساس “مادرانه” مرتبط است، می تواند کودکان را به رفتارهای مراقبتی تر و با ملاحظه تر سوق دهد. روتختی دخترانه چهارخانه آبرنگی گزینه بسیار جذابی برای اتاق خواب شماست.

·      توصیه روانشناسی برای اتاق خواب دخترانه:

اگر میخواهید بدانید رنگ صورتی چه تاثیری بر رفتار کودک دارد؛  باید بدانید بزرگترین احتیاط در مورد رنگ صورتی این است که شاید سریعتر از هر رنگ دیگری از آن استقبال شود. بچه‌هایی که در اتاق‌هایی با رنگ صورتی زیاد رشد می‌کنند، به مرور زمان شروع به بیزاری از این رنگ می‌کنند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض رنگ صورتی می تواند تحریک کننده باشد، باعث سردرد یا حتی احساس عصبی شدن شود. به عبارت دیگر، تعجب نکنید اگر پس از مدتی فرزندتان به سراغ شما آمد و از شما خواست که دیوارهای صورتی او را با چیزی ظریف تر رنگ کنید.

اتاق خواب کودک قهوه ای:

اتاق خواب کودک قهوه ای

اگر تصمیم دارید اتاق خواب کودکاتان را با رنگ قهوه ای تزئئین یا  رنگ آمیزی کنید؛ باید بدانید قهوه ای رنگی کلاسیک و خاکی است که می تواند به کودکان کمک کند تا در محیط اطراف خود احساس ثبات و امنیت بیشتری داشته باشند. قهوه‌ای همچنین به‌عنوان پس‌زمینه فوق‌العاده‌ای برای پاشیدن رنگ‌های روشن‌تر عمل می‌کند و به والدینی که قهوه‌ای را به‌عنوان پایه انتخاب می‌کنند، این امکان را می‌دهد تا کمی خلاق‌تر باشند و در عین حال از مزایای یک فضای احساسی پایدار بهره ببرند.

·      توصیه رونشناسی برای اتاق خواب قهوه ای:

البته رنگ قهوه ای زیاد می تواند اتاق را به میزان قابل توجهی تیره کند. این می تواند فضا را کوچکتر و شاید حتی کلاستروفوبیک به نظر برساند. اگر کودکی پریشان دارید، احاطه کردن آنها به رنگ قهوه ای توصیه نمی شود. برای اینکه همه چیز را کمی روشن کنید، از رنگ های مایل به قهوه ای یا بژ استفاده کنید و از قهوه ای تیره به عنوان یک لهجه یا تن مغلوب  قابل توجه استفاده کنید.

اتاق خواب کودک سبز:

اتاق خواب کودک سبز

آیا به دنبال رنگی برای درس خوان کردن فرزند خود هستید؟ سبز رنگی آرامش بخش است که طراوت طبیعت و بازی در فضای باز را به اتاق می آورد. بسیاری از مدارس استفاده از رنگ سبز را در کلاس های درس انتخاب می کنند. به ویژه مدارس راهنمایی و دبیرستان، را برخی از مطالعات نشان می دهد که رنگ سبز ممکن است توانایی خواندن و همچنین درک مطلب را افزایش دهد.

·      توصیه روانشناسی برای اتاق خواب سبز:

اگر کودک شما بیشتر تکالیف خود را در اتاق خود انجام می دهد، رنگ سبز می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. مانند هر رنگ سرد دیگری، هر چه سایه تیره تر باشد، اتاق تاریک تر است. سبز جنگلی یا  رنگ کاج می تواند طاقت فرسا و حتی کمی افسرده کننده باشد، در حالی که رنگ سبزی نعناعی یا چمنی در واقع می تواند به آرام کردن کودک مضطرب کمک کند. رنگ سبز کله غازی برای اتاق کودک سنگین است و توصیه نمی شود. روتختی ساده تمام کتان سبز گزینه جذابی برای تکمیل رنگهای شماست.

اتاق خواب کودک آبی

اتاق خواب کودک آبی

وقتی صحبت از رنگ اتاق پسر به میان می‌آید ، فهرست اغلب با آبی شروع می‌شود و پایان می‌یابد. اما مطمئناً هر دو جنس می توانند از محاصره شدن در این رنگ آرام بخش و اطمینان بخش سود ببرند.

  • توصیه روانشناسی برای اتاق خواب پسرانه:

 اغلب به عنوان رنگ اتاق برای کودکانی است که به ویژه مستعد عصبانیت هستند. آبی برای کاهش ضربان قلب، فشار خون و کاهش تنفس افراد آشفته نشان داده شده می تواند موثر باشد. روتختی پسرانه اسپرت ما بهترین گزینه برای پسر دلبند شما ست.

فقط مراقب باشید در انتخاب رنگ آبی برای اتاق خواب زیاده روی نکنید. ایجاد اتاقی که پر از رنگ آبی باشد، می‌تواند اثر آرام‌بخش را از بین ببرد و تأثیر افسرده‌کننده‌تری داشته باشد. سعی کنید آبی را با پاشیدن رنگ زرد شاد یا پرده قرمز مطمئن متعادل کنید .

اتاق خواب کودک بنفش

اتاق خواب کودک بنفش

بجای صورتی از چه رنگی برای اتاق خواب دخترانه استفاده کنیم؟ بنفش اغلب به عنوان “نائب قهرمان” اتاق دختران در نظر گرفته می شود، رنگی است که الهام بخش تفکر، حساسیت و معنویت است. افزودن رنگ بنفش به اتاق کودک می تواند به کاهش سرعت او کمک کند و به آنها کمک کند تا افکار و احساسات دیگران را در نظر بگیرند.

·      توصیه روانشناسی برای اتاق خواب بنفش:

اگر در حال حاضر کودک حساسی دارید، رنگ بنفش به جای طرح کلی رنگ، احتمالاً بهتر است به لهجه ها و تن های حاشیه ای واگذار شود. مانند هر تن رنگ سرد، زیاده روی در آن می تواند منجر به احساسات بد و حتی کمی سستی فیزیکی شود. می توانید رنگ بنفش را با رنگ کنتراست آن روشن کنید. نارنجی به عنوان مکمل رنگ بنفش برای اتاق خواب دخترانه بکار میرود. همچنین می‌توانید از سایه‌های تیره‌تر بنفش برای کاهش رنگ‌های روشن‌تر مانند سبز بهاری یا صورتی تند نیز استفاده کنید. روتختی هتلی بنفش طوسی گزینه ای مناسب برای چنین اتاقی است.

اتاق خواب کودک خاکستری:

اتاق خواب کودک خاکستری

انتخاب رنگ خاکستری یا طوسی برای اتاق خواب کودک کمی چالش براگیز است. خاکستری زمانی که به عنوان رنگ برجسته استفاده می شود بسیار چشمگیر است، اما تبدیل آن به رنگ غالب در هر اتاق می تواند منجر به احساس تنهایی شود.

·      توصیه روانشناسی برای اتاق خواب خاکستری:

آیا میتوان رنگ خاکستری را در اتاق خواب کودک استفاده کرد؟  اگر می خواهید رنگ خاکستری را در اتاق کودک خود بگنجانید، بهتر است این کار را در حد اعتدال انجام دهید. به عنوان مثال، لهجه‌های خاکستری می‌توانند به یکنواخت کردن یک اتاق زرد روشن کمک کنند، یا می‌توانند به شکستن یک طرح رنگی فراگیر مانند فیروزه‌ای یا سرخابی کمک کنند. روتختی ساده طوسی سپارشی بهترین و پرطرفدارترین گزینه برای چنین اتاقی است.

دیدگاهتان را بنویسید