بید لحاف و تشک - روش از بین بردنآیا از سر و کله زدن با بیدها و امتحان روش های مختلف خسته شده اید؟ برای استخدام یک متخصص رایگان و تضمینی هیچوقت دیر نیست؛ همین امروز اقدام کنید.

نگهداری روتختی و سرویس خواب از جمله مواردی است که بعد از خرید باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید؛ بیدهای رختخواب در بین لحاف و تشک ها جای میگیرند و از پشم ها و پنبه های موجود در آنها تغذیه می کنند. جالب است بدانید تنها پس از چند نسل تکثیر این حشره موذی میتواند چندین کیلوگرم پشم و پنبه را از یبن ببرد …

چند نوع بید داریم؟

بیدها از دسته شاپرک ها (پروانه ها) جزو حشرات خانگی به شمار می روند؛ پشموانه نام دیگر این موجودات است که مربوط به منبع غذایی آنهاست. بیدها منابع غذایی مختلفی از جمله پشم، پنبه، ابریشم و کتان دارد.

انواع مختلفی از این حشره وجود دارد که با نام های بید فرش، بید لباس ، بید موی سر، بید مواد خوراکی و در نهایت بید رختخواب (لحاف و تشک) نامیده می شوند.

چرا باید از شر بیدهای رختخوابی راحت شد؟

این حشرات مزاحم می توانند مبلمان، فرش، لباس و ملحفه ها، تشک لحاف و رختخواب شما را خراب کنند و باعث تحریک و حساسیت پوستی انسان و حیوانات خانگی شوند. بیدها پتانسیل انتشار بیماری و باکتری را نیز دارند. اطمینان از عاری بودن فضای زندگی شما از این مزاحم های کوچک نه تنها احتمال هجوم را از بین می برد بلکه از بروز هرگونه آسیب و هزینه اضافی نیز جلوگیری می کند.

ممکن است در ابتدا کمی تلاش لازم باشد، اما به من اعتماد کنید، در دراز مدت ارزشش را دارد. پس آستین ها را بالا بزنید، چند دستکش بردارید و برای خداحافظی با این مهمان ناخوانده آماده شوید!

بید رختخواب

راحت ترین و موثر ترین روش ها برای ریشه کن کردن بید رختخواب:

چندین روش متداول برای از بین بردن بیدهای رختخوابی وجود دارد. بهترین و موثر ترین روش دفع این موجودات مزاحم رعایت نکات شستشوی روتختی است ولی به دلایل مختلف ممکن است همیشه قابل انجام نباشد؛

مهم است توجه داشته باشید که حذف بیدها می تواند یک فرآیند چالش برانگیز باشد بنابراین با توجه به امکانات و شرایط موثر ترین روش ها را انتخاب و گام به گام به جلو بروید تا بصورت کامل از شر آنها راحت شوید …

–          تله بید (بید کش):

این نوع تله ها با استفاده از فرومون های مشخص (ترشحات حشرات برای جفت یابی) بیدها را به سمت خود می کشاند و اسیر میکند. خرید این تله ها با نام تله فرومونی کم هزینه ترین و راحتترین روش برای به دام انداختن بید های بالغ است اما کافی نیست …

از بین برذن حشرات رختخواب و تشک

–          جاروبرقی:

بعنوان مکمل مرحله قبل لازم است تمام ملحفه ها، تشک ها و بالش ها را خیلی قوی جارو برقی بکشید تا از شر لارو ها و تخم های این حشرات راحت شوید؛ این روش برای از بین بردن بیدهی فرش خیلی موثر است.

–          بخارشویی:

از آنجا که دمای بالا موجب ازبین بردن لارو و تخم های بید می شود، شستشو با آب گرم علی الخصوص در مورد روش شستن بالش (در صورت امکان) و در غیر اینصورت یک دوره بخار شویی با جاروی بخار موجودات باقیمانده  را از بین خواهد برد؛ منتهی دقت کنید پس از بخار شویی حتما رختخواب و ملحفه ها را در معرض هوای آزاد، ترجیحا نور آفتاب قرار دهید تا کامل خشک شوند.

–          سشوار:

همانطور که گفته شد دمای بالا برای تخم ها و لارو حشره بید کشنده است؛ دمای بالای 50 درجه سانتیگراد (120 در جه فارنهایت) بصورت هدفمند و در محیط محدود (مثل بالش که سایزش کوچک است یا لباس ها) برای از بین بردن آنها مناسب است.

–          نفتالین:

گلوله‌های نفتالین بهترین مواد دفع‌کننده‌ی بید هستند. به همین دلیل به آن‌ها توپ بید نیز گفته می‌شود. توپ بید حاوی یک حشره‌کش سمی به نام نفتالین است که به طور موثر بیدها را می‌کشد.

روش استفاده نفتالین به این صورت است که دو توپ نفتالین را در یک کیسه پارچه‌ای کوچک از جنس پنبه قرار بدهید و آن را در گوشه‌ای از کمد رختخواب قرار دهید. برای تشک های پنبه ای به علت حجم بالا این مراحل در هر لایه از تشک ها لازم است …

دقت کنید توپ‌های بید فقط در فضاهای محصور مانند کمد لباس یا قفسه‌های محصور که هوا به ندرت در جریان است، به طور موثر عمل می‌کنند. مراقب باشید محصولاتی که در معرض این توپ‌های نفتالین قرار می‌گیرند باید قبل از استفاده در معرض هوا قرار داده شوند تا سم زدایی شوند.

روتختی جدید سپارشی

–          سایر روش ها:

روش های دیگری از جمله تنباکو، برش چوب سدر، بالشتک های حاوی گیاهان دارویی، اسپری ضد بید، کیسه میخک، برگ بو، روغن معطر، چریش، سرکه، چوب دارچین، فریزر و خشک شویی برای از بین بردن بید موجود در لحاف و تشک ها نیز موثرند که باتوجه به کاربرد آنها قابل استفاده هستند.

مبارزه با حشرات موذی رختخواب

کلام پایانی:

اگر با هجوم بید روبرو هستید، لازم است به چند نکته مهم توجه کنید:  در مرحله اول، مهم است که تشخیص دهید که حذف این مشکل به صورت کامل ممکن است بسیار دشوار باشد و به چندین روش تیمار نیاز داشته باشد.

شناسایی نوع مشکلی که با آن سر و کار دارید و تعیین اینکه آیا استخدام متخصص حرفه ای برای از بین بردن این حشرات  ضروری است یا خیر، بسیار مهم است.

اقدامات پیشگیرانه مانند خرید محافظ تشک، شستشوی منظم ملحفه ها و جاروبرقی می تواند به کاهش احتمال آلودگی در آینده کمک کند. در نهایت، مهم است که سریع و قاطعانه به منظور رسیدگی موثر به این مشکل و جلوگیری از گسترش بیشتر آن در خانه اقدام کنید چون گاهی ضررها جبران ناپذیر و بسیار پرهزینه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید