شستشوی روتختی با دست !

شستشوی روتختی با دست 

(این مطلب به روز شده است) …

زمانی که تصمیم به شست و شوی روتختی با دست می‌گیریم مصداق این جمله است “هیچ چیز آنقدر که ساده به نظر می‌رسد نیست” و هر کاری سختی‌ها و قلق مخصوص به خود را دارد. در هر خانه‌ای زمانی که صحبت از شستن روتختی می‌شود آه از نهاد زن و مرد بلند می‌شود و به خوبی با سختی‌های مربوط به شست و شوی روختی آشنا هستند. از زمان شروع به شستن تا زمان اتمام و خشک کردن، این کار مشقت‌های خاص خود را دارد و هر فردی شاید برای یک‌بار هم که شده آرزو کرده که ای کاش راه ساده تری برای شست و شوی روتختی وجود داشت.

غول چراغ جادو  بازهم به ایستگاه شستن روتختی رسیده است و قصد داریم در این پست به شما نحوه صحیح شستن روتختی  با دست را آموزش دهیم. با رعایت نکات مطرح شده در این آموزش علاوه بر این‌که احتمالا شست و شو برای شما بسیار آسان‌تر خواهد شد، روش‌های صحیح شستن آن نیز به شما آموزش داده خواهد شد تا عمر روتختی خود را افزایش دهید از آسیب به آن نیز جلوگیری کنید و لطافت آن را حفظ کنید.

شستن روتختی با دست

گام نخست در شست و شوی رو تختی : اولین کار روز خود را به آن اختصاص دهید.

از قدیم گفته‌اند که چشم خیانت‌کارترین دوست شما و دست و پا، صمیمی‌ترین دوست شما می‌باشند. چشم به محض دیدن کاری سنگین که ممکن است تمام روز وقت شما را بگیرد، شما را وادار می‌کند که نسبت به انجام آن کار چشم پوشی کنید و فعلا چند اپیزود از سریال مورد علاقه خود را تماشا کنید و یا به کارهای غیر مهم خود برسید. فلسفه شست و شوی روتختی هم همین فلسفه است شما باید اولین کار خود را با تمام انرژی و در آغاز روز کاریتان انجام دهید، زیرا به دلیل سنگین بودن کار شست و شوی رو تختی، در صورت تاخیر چند ساعته عامدانه و غیر عامدانه به احتمال زیاد به دلیل خستگی یا کمبود وقت از ادامه این‌کار منصرف خواهید شد یا بدتر از آن این کار برای شما به طاقت فرسا‌ترین کار دنیا تبدیل خواهد شد.

دقیقا بعد از خوردن صبحانه و قبل از هر کاری اقدام به شستن رو تختی خود نمایید، این زمان، زمانی است که شما در اوج حوصله، سرحالی و انرژی خود می‌باشید و به طبع انجام کارهای سخت برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود.

ماشین یا دست مساله این است؟!

شاید بخواهید به راحتی رو تختی خود را در ماشین لباسشویی انداخته و در زمان خوردن یک فنجان چای به شست و شوی این غول بی شاخ و دم بنگرید، اما ممکن است از نظر وزنی ماشین شما توانایی شستن این وزن را نداشته باشد، و یا طبق تجربیات گذشته خود متوجه شده باشید که ماشین لباس شویی توانایی خوبی در شستن روتختی ندارد و بهترین راهکار همان شستشو با دست می‌باشد.

اگر چنین نیست و حجم ماشین لباسشویی شما ظرفیت شستن روتختی را دارد به این مقاله نیز نگاهی داشته باشید: روش شستشوی روتختی در خانه

دقت کنید شستن روتختی در ماشین لباسشویی ممکن است باعث آسیب به روتختی شود، بنابراین باید از روش‌های صحیح استفاده کرد. برای شستن روتختی کتان در ماشین لباسشویی، بهتر است از برنامه‌های Duvet و Bulky استفاده کنید. قبل از شستن روتختی در ماشین لباسشویی، برچسب راهنمای شستشوی آن را مطالعه کنید و دستورالعمل نحوه شستن را رعایت کنید. همچنین، قبل از شستن روتختی در ماشین لباسشویی، لکه‌ها را از بین ببرید. برای شستن روتختی کتان در منزل، بهترین روش شستن با دست است.

قبل از شستن روتختی، عیوب آن را حل کنید.

قبل از اینکه اقدام به شست و شوی روتختی خود بکنید، ایرادات ظاهری آن را برطرف کنید تا در حین شست و شو کار شما را بیشتر نکند. به عنوان مثال اگر بخشی از رو تختی دارای درز و سوراخ است اقدام به دوختن و بستن آن نمایید.حتما اقدام به تعمیر نقاط پاره و باز روتختی نمایید تا در حین انجام شست و شو با مساله جدیدی مواجه نشوید.

برچسب شست و شوی رو تختی خود را پیدا کنید و قبل از اقدام به شست و شو چه با دست و چه با ماشین حتما برچسب شست و شوی رو تختی خود را پیدا کرده و با دقت توضیحات لازم را مطالعه کنید، توضیحاتی همچون دمای آب، جنس رنگ، قابلیت شست و شو با ماشین و یا دست و مواد سازنده، از جمله مواردی است که بر روی برچسب شست و شو خواهید دید و برای شما بسیار مهم خواهند بود. رنگ هر قسمت از رو تختی خود را به خاطر بسپارید تا در زمان شست و شوی رو تختی بخش های رنگی را جدا از سایر بخش‌ها بشویید و باعث خرابی و در هم رفتگی رنگ‌ها نشوید. برای تست رنگ روتختی خود حتما قبل از شست و شو اقدام به تست رنگ با یک پارچه یا دستمال سفید رنگ نمایید، به طوری که دستمال سفید رنگ را مرطوب کرده و بر روی بخش‌های رنگی روتختی خود بکشید، در صورتی که دستمال شما به رنگ روتختی آغشته شد، در شست و شو دقت بیشتری به‌عمل آورید و با حساسیت بیشتری اقدام به شست و شوی آن نمایید. در صورتی که در زمان شست و شوی این گونه روتختی‌ها دقت لازم را به عمل نیاورید با دنیایی از رنگ‌های مایع مواجه خواهید شد که جای جای روتتی شما را مزین خواهند کرد و در نهایت یک رنگین کمان کامل از رنگ‌های مختلف بر روی روتختی شما باقی خواهد ماند.

آب گرم یا آب سرد؟

روتختی، بهشت باکتری‌ها و قارچ هاست، قارچ‌هایی که به هیچ وجه با آب سرد از بین نخواهند رفت و حتما باید با آب نسبتا داغ شسته شوند. اگر باور ندارید، در فصل تابستان و گرم سال، زمانی که از خواب بیدار می‌شوید عرق بدن خود را به راحتی بر روی روتختی سفید و رنگی خواهید دید، پس خواهشا به این مساله دقت کنید که اگربا توجه به برچسب شستشو امکان این امر فراهم است آب گرم استفاده کنید اما در حالت کلی آب سرد برای حفظ ساختار هر نوع روتختی با هر جنس و متریال قابل استفاده است.

تا به اینجای مقاله به مواردی اشاره شد که خلاصه آن را برای درک بهتر و تسریع بخشیدن به امور شست و شوی روتختی در زیر لیست کرده‌ایم:

  • حواستان به درزهای روتختی، محل اتصال دکمه‌ها و الماسک‌ها باشد، قبل از اقدام به شست و شوی روتختی تمام درزهای آن باید گرفته شود.
  • حتما برچسب شست و شوی روتختی خود را یافته و مطالعه کنید، هر پارچه و روتختی شرایط شست و شوی خاص خود را دارد که هیچ مقاله‌ای نمی‌تواند تمام آن‌ها را به شما ارائه دهد.
  • در حالت کلی حواستان به بخش‌های تزئینی، روتختی‌های روشن و فانتزی باشد، زیرا این بخش‌ها و روتختی ها به راحتی رنگ خود را به آب پس می‌دهند و ممکن است در پایان کار با رنگین کمانی از رنگ‌ها مواجه شوید.
  • سریعا سراغ ماشین لباسشویی نروید زیرا با توجه به وزن خشک روتختی در صورت جذب آب اضافه به آن بسیار سنگین‌تر خواهد شد و ممکن است باعث خرابی موتور ماشین لباسشویی شما شود.
  • روتختی ارتباط مستقیمی با بدن انسان دارد، در نتیجه محل مناسبی برای اجتماع قارچ‌ها، باکتری‌ها و میکروب‌های گوناگون است. با توجه به برچسب شست و شو، سعی کنید چه به صورت دستی و چه با ماشین لباس‌شویی دمایی را انتخاب کنید که هم قادر به از بین بردن و کشتن باکتری‌ها و قارچ‌ها باشد و هم آنقدر داغ نباشد که به بافت روتختی شما آسیب‌های جبران ناپذیری بزند.

حال که متوجه شدیم که بهترین راه‌کار ما برای شست و شوی روتختی چگونه است و برچسب شست و شوی آن را مطالعه کرده‌ایم، زمان شروع مراحل شست و شو است.

خیساندن روتختی فراموش نشود

روتختی از جمله لوازم خانه است که هر ماه نمی‌توان اقدام به شست و شوی آن کرد، در نتیجه ممکن است رنگ غذا، آب‌میوه و … را به خود گرفته باشد و بوی نامناسبی هم بدهد، در نتیجه قبل از اقدام شست و شو با دست حتما از یک روز قبل اقدام به خیساندن آن در آب نمایید.

انتخاب شوینده مناسب

بهترین شوینده برای روتختی چیست؟

چه با دست اقدام به شست و شوی روتختی خود نمایید و چه با ماشین لباسشویی، ماده شوینده نقش بسزایی در شست و شوی بهتر و تمیزتر خواهد داشت. در صورتی که تمایلی به هزینه اضافی برای مواد مخصوص روتختی ندارید یکی از بهترین انتخاب‌های شما استفاده از شامپو بچه است (تجربه شخصی نویسنده). شامپو بچه در شست و شوی روتختی بسیار خوب عمل کرده و تقریبا در حد سایر مواد شست و شوی روتختی ظاهر می‌شود.

در صورتی که علاقه به استفاده از ماشین لباسشویی را دارید قرص شست و شوی لحاف بهترین انتخاب شما خواهد بود(بعد از شامپو بچه)، این قرص‌ها توسط برندهای ایرانی و خارجی تولید می‌شوند و در بازار به راحتی یافت می‌شوند.

برای شست و شو با دست می‌توانید از هر ماده شوینده‌ای که دارای بو، رنگ و آنزیم نباشد استفاده نمایید اما در کل به ترتیب اولویت مایع شستشوی بدون آنزیم، پودر صابون و شامپوی ساده (مثل شامپو های خمره ای) بهترین گزینه ها برای شستشن روتختی هستند و بدترین نوع آن پودر لباسشویی آنزیم دار است.

خشک کردن روتختی شسته شده

در صورتی که روتختی را با دست شسته‌اید سخت‌ترین مرحله شست و شوی روتختی خشک کردن آن است. پس از اتمام شست و شو در ماشین و یا با دست، با همان غول بی شاخ و دم ولی اینبار بسیار سنگین‌تر از قبل طرف هستید، روتختی را به محل مورد نظر برای خشک کردن انتقال دهید، ترجیحا این انتقال داخل یک سبد یا تشت بزرگ باشد تا از آویزان شدن رو تختی در زمان حمل جلوگیری کنید.

روتختی را به بیرون و محل خشک کردن خود ببرید، محل خشک شدن باید بادخور باشد تا روتختی شما هم سریع‌تر خشک شود و هم باد باعث می‌شود بوی مواد شوینده به راحتی از روتختی شما بیرون برود.پس از خشک شدن روی رو تختی،آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز خشک شود.

نکات تکمیلی در خشک کردن روتختی

  • از تماس مستقیم نور خورشید با روتختی جلوگیری کنید.
  • در حد توان سعی کنید روتختی را بر روی زمین پهن کنید، در صورتی که جای این کار را نداشتید، کاملا مرتب آن را آویزان کنید تا از چروک شدن بی مورد آن جلوگیری شود.
  • از اتو کردن جهت خشک شدن سریعتر رو تختی پرهیز کنید.
  • می‌توانید روی روتختی یه ملحفه تمیز و سبک بکشید.

مقاله تکمیلی در رابطه با شستشوی روتختی: نحوه شستشوی روتختی پشم شیشه 

تجربیات شستشوی روتختی خود را با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید