در برخی منابع 2000 سال پیش از میلاد مسیح و مصر به عنوان خاستگاه اولیه پارچه مخمل شناخته شده است؛ نوع پیشرفته تری از پارچه مخمل که با خصوصیات امروزی آن بیشتر شباهت دارد 400 سال پیش از میلاد مسیح در چین و با الیاف ابریشمی طراحی شد.

پشتوانه ای به عظمت تاریخ:

در برخی منابع 2000 سال پیش از میلاد مسیح و مصر به عنوان خاستگاه اولیه پارچه مخمل شناخته شده است؛ نوع پیشرفته تری از پارچه مخمل که با خصوصیات امروزی آن بیشتر شباهت دارد 400 سال پیش از میلاد مسیح در چین و با الیاف ابریشمی طراحی شد.

مخمل و محصولات ساخته شده از آن بقدری زیبا و دلفریب بودند که تجار اروپایی از طریق جاده ابریشم ماهها زحمت سفر را به جان میخردند تا پارچه سوگلی شرق را به خدمت درباریان و اشراف زادگان غرب در آورند.

مخمل در دروان رنسانس، ثروتی عظیم:

    فلورانس (Florence-Italy) محل شکل گیری هنر و تمدن اروپا در اواخرقرون وسطی و اوایل رنسانس بود و مخمل یک اتفاق عظیم اقتصادی برای آن؛ رقابتی شدید بین مراکز بافندگی مخمل ابریشم در ایتالیا آغاز شده بود: فلورانس، ونیز، جنوا

    صنعت بافت مخمل روز به روز در حال تغییر  و پیشرفت بود و صنعتگران آن ممنوع الخروج از دروازه های شهر، تا مبادا این دانش به دست بیگانگان بیفتد.

مخمل برای عده ای ثروتی عظیم خلق کرد و برای عده ای به نماد اشرافیت و قدرت بدل گشت؛ جلیقه های مزین به مخمل ابریشمی، ردای زرشکی مخملین روحانیون، مخمل نقره باف بر تن طبقه ثروتمند اجتماع؛ همه اینها یک پیام واضح و مشخص بودند.

Eleonora di Toledo with her son painted by Agnolo di Cosimo 1503 – 1573

مخمل طراحی شده بود تا جامعه سلطنتی را ستایش کند و از دسترس طبقات پایین و متوسط اجتماع به دور بود؛ این فرهنگ غالب بر دوران رنسانس اروپا بود و تا بعد از ظهور ناپلئون ادامه یافت.

مخمل در دوران معاصر:

    خوشبختانه؛ در عصر حاضر مخمل به طبقه خاصی تعلق ندارد،با ظهور دستگاه­های خودکار بافندگی اکنون مخمل به صورت انبوه در دسترس عموم است؛ حالا الیاف مصنوعی جایگزین ابریشم  اشرافی در بافت مخمل بکار گرفته می­شوند و همان بافت نرم و ظاهر آراسته در دسترس همگان است.

چرا مخمل؟!

جدای از زیبایی و کیفیت بافت، مهمترین جذابیت مخمل سطح نرم آنست؛ گزینه ای جذاب برای تماس با پوست بدن، از سوی دیگر بعلت تاریخچه حماسی مخمل در دوران گذشته، همچنان مخمل به عنوان یک کالای لوکس و اشرافی در دکوراسیون منزل نقش خود را به شایستگی ایفا میکند.

اکنون مخمل در طراحی داخلی با ظرافت تمام مورد استفاده طراحان قرار میگیرد، پرده های فاخر، فرشینه های بی نظیر، آباژورهای مثال زدنی و روتختی های به یاد ماندنی تنها بخشی از این میراث 4000 ساله جاودان تمدن مشرق زمین در اختیار ماست.

مقالات مرتبط

روش شستشوی پارچه مخمل
روتختی مخمل

دیدگاهتان را بنویسید