بهترین پارچه ها برای روتختی

بهترین پارچه برای روتختی

حتما می دانید مهم ترین جزء روتختی پارچه آنست؛ پارچه های اصطلاحا ملحفه ای برای دوخت روتختی مناسب هستند. این پارچه ها علاوه بر جنس مناسب و بادوام عرض مناسبی هم دارند. 2.5 متر عرض مناسب برای پارچه های ملحفه ای است.

هنگام خرید روتختی باید خیلی دقیق و وسواسی در مورد پارچه آن اطلاعات کسب کنید؛ جنس پارچه روتختی چیست؟ این پارچه چه خصوصیاتی دارد؟ آیا خرید آن مقرون به صرفه است یا باید پارچه ارزانتری انتخاب کنم؟ و ….

همانطور که می دانید قیمت روتختی بر اساس پارچه آن تعیین می شود؛ پس اگر فرضا فروشنده ای ادعا کرد یک روتختی با کیفیت ترک را حراج کرده و با یک سوم قیمت می فروشد حتما به صداقت او شک کنید.

با دانستن اطلاعات مهم در مورد پارچه های مختلف و قیمت و خصوصیات آن ها می توانید از دارایی و سلامتی خود محافظت کنید؛ با ما همراه باشید ….

خرید پارچه روتختی | نکات مهم :

  • قیمت پارچه روتختی
  • طبیعی یا مصنوعی بودن الیاف پارچه روتختی
  • تنفس پارچه روتختی
  • دوام پارچه روتختی
  • رنگ ندادن پارچه هنگام شستشو
  • پرز ندادن پارچه روتختی
  • نرمی یا لطافت پارچه روتختی

قیمت پارچه روتختی:

روتختی با پارچه ترک بهترین پارچه برای روتختی است؛ نه؟!! شاید …

اما همه فروشندگان این نقطه ضعف شما را می دانند و ممکن است از آن سوء استفاده کنند، کافیست فروشنده یکبار نام پارچه ترک را بر زبان بیاورد تا شما قدری سست شوید و فریب بخورید. البته همه فروشگاه ها این چنین نیستند پس در گام اول بجای خرید از دستفروش های بی نام ونشان یا پیج های حراجی به دنبال خرید از یک فروشگاه روتختی معتبر و با سابقه باشید. این قیمت ها مربوط به مرداد ماه 1401 هستند:

پارچه ساخت ترکیه

–       قیمت پارچه روتختی ترک:

برای تشخیص پارچه ترک از پارچه های فیک یا تقلبی به نوشته پایین ترکی پارچه توجه کنید. MADE IN TURKEY  را مشاهده کنید نام برند را جستجو کنید و اگر همه موارد مطابقت داشتند آن گاه خرید کنید. چند مورد از متداول ترین برندهای پارچه ترک:

·      SAREV  سارو

·      Veronica ورونیکا

·      Altin bask آلتین باسک یا آلتین پاشاک

·      Cotton Box کاتان باکس

·      Hobby هوبی

·      AMARA آمارا (تحت لیسانس ترکیه)

قیمت هر متر پارچه روتختی ترک در حال حاضر از هر متر 170.000 تومان شروع می شود.

قیمت یک سرویس روتختی ترک دونفره از 1.700.000 تومان شروع می شود.

–       قیمت پارچه روتختی چینی:

بخش زیادی از بازار روتختی کشور با این نوع پارچه ها دوخت می شوند؛ اگر چه پارچه های چینی هم کیفیت های مختلفی دارند اما هرگز به دنبال یک پارچه چینی با الیاف طبیعی نباشید.

قیمت هرمتر پارچه روتختی چینی در حال حاضر از هر متر 35.000 تومان شروع می شود؛

قیمت یک سرویس روتختی چینی از 500.000 تا 1.000.000 تومان است.

–       قیمت پارچه روتختی ایرانی:

پارچه های ملحفه ای ایرانی تنوع خیلی زیادی دارند، از پارچه های نخ پلی استر، فلامنت و ویسکوز که ارزانترین هستندگرفته تا پارچه  های ژاکارد و نخ ابریشم و مخمل که در بالاترین رینج قیمتی قرار می گیرند.

با توجه با اینکه پارچه های ایرانی باکیفیت زیادی در بازار موجود هست و هزینه های گمرکی موثر در قیمت بالای پارچه های ترک اینجا وجود ندارد کیفیت و قیمت این پارچه ها در یک حد تعادل مناسب قرار دارد؛ یا به قول معروف حباب قیمتی بالایی ندارند.

برندهای معروف تولید کننده پارچه ایرانی:

  • ملرز یا رزین تاژ
  • نساجی بروجرد
  • نساجی مازندران
  • نساجی فیلور (یزد باف)
  • لایکو

همانطور که در مورد پارچه های ترک گفته شد، جهت تشخیص برند پارچه لبه آن (اصطلاحا ترکی پارچه) را چک میکنیم، در صورت تشخیص برند مورد نظر میتوانیم از کیفیت آن اطمینان حاصل کنیم.

قیمت هر متر پارچه ایرانی از هر متر 50.000 تومان پارچه های فلامنت شروع و در حد وسط پارچه های کتان با قیمتی حدود 130.000 تا 150.000 تومان و در رده بالا پارچه های مخمل، ابریشم و ژاکارد با قیمتی حدود 250.000 تومان قرار دارند.

قیمت یک سرویس روتختی کتان ایرانی دونفره از 1.500.000 شروع می شود.

تنفس پارچه روتختی:

اگر داشتن یک روتختی خنک برای شما مهم است، نکته ای که حتما باید به آن توجه کنید تنفس پارچه روتختی است، بطور خلاصه تنفس پارچه یعنی چقدر این پارچه اجازه تبادل هوا می دهد؛ اصولا پارچه های طبیعی مثل پنبه، کتان یا لینن بعلت بافت درشت و تار و پود واضحی که دارند به خوبی اجازه تنفس می دهند و این یعنی خنک بود پارچه

پارچه های پلی استر مانند پارچه های میکرو، براش، فلامنت ، حتی تترون بعلت بافت ریز و تارو پود متراکم اجازه تبادل هوا را  نمی دهند و این مانند اینست که از یک نایلون برای خواب استفاده می کنید.

دوام پارچه روتختی:

حتما خرید یک روتختی بادوام یکی از اولویت های شماست، بهرحال شما قصد دارید با یکبار خرید روتختی حداقل چند سالی سر راحت بر بالش بگذارید و بعد از چند ماه دوباره مجبور به خرید نشوید.

اصولا پارچه های با الیاف مصنوعی مانند پلی استر، فلامنت، میکرو،براش و پلی کتان دوام بالایی دارند چون پایه آنها از مواد سنتتیک پتروشیمی است و به راحتی تجزیه نمی شوند اما نکته مهم اینجاست که آیا حاضر هستید نایلون را برای خواب انتخاب کنید؟

در بین پارچه های با نخ طبیعی کتان بهترین است، پارچه کتان بعلت تراکم و وزن بالایی که دارد بادوام است، پرز نمی دهد و سالهای سال همراه شماست.

مقاله تکمیلی: کتان پادشاه پارچه ها

تشخیص پارچه روتختی
تشخیص پارچه روتختی جنس با کیفیت:

چطور کیفیت پارچه روتختی را تشخیص دهیم؟ برای تشخیص یک پارچه با کیفیت راههای مختلفی وجود دارد:

  • لمس پارچه:

حس خوبی که در موقع لمس ملحفه به انسان دست دهد. لمس جنس های مختلف از یک پارچه به صورت تجربی و شناخت اندکی از الیاف و انواع آن می تواند کمک کننده باشد.  خرید روتختی هتلی نرم یکی از نشانه های مرغوبین پارچه آن است.

  • تراکم بافت ملحفه:

 جنس مرغوب ملحفه را می توان از تراکم بافت آن تشخیص داد.

·      شناخت انواع الیاف:

اگر قصد خرید عمده پارچه دارید، باید با انواع الیاف، مزایا و معایب هر کدام از آن ها آشنایی کامل داشته باشید.

  • کیفیت چاپ یا رنگ ملحفه:

جنس خوب پارچه ملحفه را می توان از کیفیت چاپ یا رنگ نیز تشخیص داد، اصولا پارچه های با کیفیت چاپ پذیری بالایی نیز دارند و بالعکس پارچه های ارزان قیمت و بی کیفیت چاپ بی نظم و بهم ریخته ای دارند.

رنگ ندادن پارچه روتختی:

پارچه روتختی رنگ ثابت یکی از آیتم های مهم است که باید به آن توجه کنید؛ اماامروز و با پیشرفت صنعت چاپ پارچه اصولا دیگر نگرانی مهمی در این رابطه نیست. به ترتیب کیفیت چاپ انوع پارچه میتوان به صورت زیر آنها را لیست کرد.

·      پارچه روتختی چاپ ری اکتیو

·      پارچه روتختی چاپ سابلیمیشن

·      پارچه روتختی چاپ پیگمنت

·      پارچه روتختی چاپ روتاری یا غلتکی

پرز ندادن پارچه روتختی:

پارچه روتختی بدون پرز دهی یا گلوله شدن موردی است که اصلا نباید از آن سرسری گذشت. ابتدا باید بدانید چرا پارچه ها پرز می دهند؟ اصولا به مرور زمان و در اثر تماس بدن با پارچه یک لایه از روی آن برداشته می شود که اگر پارچه جنس خوبی نداشته باشد روی سطح آن چسبیده باقی خواهد ماند این گلوله مانند ایجاد شده اگر نتواند از سطح پارچه جدا شود بر روی آن باقی خواهد ماند و شما آنها را بصورت پرزهای ریز و در تعداد زیاد خواهید دید. اگرچه روش هایی برای رفع پرز پارچه معرفی شده که گاهی هم جوابگو هستند اما شما نمیتوانید هرروز یا هرهفته آنها را تکرار کنید پس باید هنگام انتخاب دقت کافی داشته باشید.

·      چه پارچه هایی پرز می دهند:

اصولا پارچه های ترکیبی (ترکیب پنبه پلی استر – پل استر ویسکوز – پنبه فلامنت ) برای پرز دهی متعد هستند اما در بین پارچه های روتختی پارچه های تترون، پارچه های پلی کتان و بعضی از پارچه های هتلی معروف به پرزدهی هستند پس از آنها حذر کنید.

·      چه پارچه هایی پرز نمی دهند:

پارچه های یکدست و غیر ترکیبی اصولا پرزدهی ندارند، پارچه های پلی استر، میکرو، براش در بین پارچه های الیاف مصتنوعی و در بین پارچه های با الیاف طبیعی کتان، پنبه، لینن

نرمی و لطافت پارچه روتختی:

یک تصور عمومی در مورد کیفیت پارچه میزان نرم بودن آنست؛ این موضوع تا چند سال پیش درست بود، پارچه های ساتن نخ، پارچه های ساتن سیلک (ابریشمی)، پارچه های پنبه ای و در حد کمتر پارچه های کتان از این خصوصیات برخوردار بودند و خریدشان به عنوان یک پارچه باکیفیت و ارگانیک توصیه میشد.

اما الان؛ نکته مهمی که باید در این مورد به آن دقت کنید اینست که در حل حاضر پارچه های براش یا میکرو کاملا زیر دست نرم و جذابی دارند اما ماهیت آنها تماما پلاستیک است؛ پس صرفا نرم بودن پارچه را هرگز ملاک خرید خود قرار ندهید.

بهترین پارچه برای روتختی

بهترین پارچه برای روتختی:

این که بهترین پارچه برای روتختی کدامست به اولویت های شما بستگی دارد:

  • آیا دوام پارچه و سالم بودن روتختی آن برای شما مهم است و بودجه متوسطی دارید؟پارچه کتان و پارچه پنبه
  • آیا زیبایی و خاص بودن پارچه روتختی برای شما اهمیت بالایی دارد؟ پارچه هتلی
  • آیا نفیس بودن و شیک بودن آن مانند یک سرویس روتختی عروس برای شما اهمیت بیشتری دارد؟ پارچه مخمل
  • آیا صرفا به قیمت اهمیت می دهید؟ پارچه فلامنت، پارچه میکرو، پارچه تنسل و پارچه تترون

پارچه روتختی از کجا بخرم؟

برای خرید پارچه روتختی جدید علاوه بر مواردی که ذکر شد یک نکته مهم دیگر را نیز لازم است رعایت کنید، اینکه از کجا آن را خریداری میکنید. به هیچ عنوان از دستفروش ها ، دوره گرد ها یا ماشینهای محلی که ادعا میکنند شوتی پارچه هستند خریداری نکنید؛ در بهترین حالت اگر به هر دلیلی لازم بود با فروشنده در تماس باشید یا پارچه را به او مرجوع کنید دیگر به او دسترسی نخواهید داشت.

·      خرید حضوری پارچه روتختی:

برای خرید پارچه های با کیفیت ملحفه ای اگر برند خاصی مورد نظر شماست که در ایران نمایندگی دارد حتما از نمایندگی و در غیر اینصورت از فروشگاه های پارچه فروشی یا فروش روتختی معتبر و باسابقه خرید خود را انجام دهید تا در صورت نیاز از پشتیبانی و پاسخگویی فروشگاه بهره مند شوید.

·      خرید آنلاین پارچه روتختی:

برای خرید روتختی با کیفیت بصورت آنلاین لازم است ابتدا نماد اعتماد این فروشگاه را چک کنید تا بخشی از اطمینان مورد نظر برای شما ایجاد شود. ترجیحا با کارشناس سایت در ارتباط باشید و اطلاعات دقیق پارچه مورد نظرتان را از او بپرسید، در مورد رنگ ها بخواهید برای شما عکس از پارچه بفرستند و قبل از ثبت سفارش از همه چیز مطمئن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید