چرا روتختی پلی استر نخریم؟

چرا روتختی پلی استر نخریم؟
ما واقعاً به آنچه مربوط به تختخواب شماست اهمیت می دهیم و در مورد مواد مصرفی می دانیم که کدام جنس پارچه از چه نظر برای شما بهتر است و کدام یک برای شما بدترین است.

چرا روتختی پلی استر نخریم؟

ما واقعاً به آنچه مربوط به تختخواب شماست اهمیت می دهیم و در مورد مواد مصرفی می دانیم که کدام جنس پارچه از چه نظر برای شما بهتر است و کدام یک برای شما بدترین است. در این مقاله قصد داریم در مورد دلایل خوبی صحبت کنیم که چرا پلی استر نباید در روتختی و ملحفه های شما باشد.

پلی استر چیست؟

پلی استر محبوب ترین نوع مواد مصنوعی است، در واقع نوعی پلاستیک است، ساخته دست بشر، ارزان برای تولید و 0% طبیعی است.

از آنجایی که جنس پلی استر حس بسیار مصنوعی دارد، اغلب با الیاف طبیعی ترکیب می شود، الیاف طبیعی دارای تنفس هستند (هوا به خوبی تبادل می شود) و در کنار پوست حس خوبی دارند، بنابراین حس مصنوعی پلی استر را کمی خنثی می کنند.

به جهت کاهش قیمت تولید و کسب سود بیشتر اکثر پارچه های فروخته شده ملحفه ای در سراسر جهان مخلوطی از پنبه و پلی استر هستند.


محصولات صد در صد طبیعی و تمام کتان را از طریق لینک زیر مشاهده بفرمایید:

سرویس روتختی ساده تمام کتان


پلی استر چگونه تولید می شود؟

ساخت پلی استر شامل یک واکنش شیمیایی است. این واکنش های شیمیایی شامل زغال سنگ، نفت، هوا و آب است. معمولاً در دمای بالا در خلاء انجام می شود.

پلی استر از اسید ترفتالیک خالص شده (PTS) یا دی متیل استر آن دی متیل ترفتالات (DMT) و مونوتلوئن گلیکول (MEG) ساخته شده است.

یک فرآورده جانبی نفت، الکل و کربوکسیل اسید مخلوط می شوند تا ترکیبی به نام مونومر یا “استر” ایجاد شود. این واکنش به عنوان پلیمریزاسیون شناخته می شود. مواد پلیمری ایجاد شده در حین پلیمریزاسیون در حالی که داغ است به الیاف بلندی تبدیل می شود که تا پنج برابر طول اولیه خود کشیده می شوند. فیبر حاصل آرایشی از مولکول ها را تشکیل می دهد که بسیار قوی است و ماده اولیه نخ پلی استر محسوب می شود.

آیا پلی استر سمی است؟

پاسخ مستقیم این است: بله

پلی استر یک ماده مصنوعی است که مواد شیمیایی سمی زیادی در آن جاسازی شده است.

مواد مصنوعی مانند اکریلیک، نایلون و پلی استر از مواد شیمیایی مانند ترموپلاستیک ساخته می‌شوند که هر زمان که مولکول‌های پلاستیکی گرم شوند، از آنها خارج می‌شود.

این چه تاثیری بر زندگی شما دارد؟

گرمای بدن شما مواد شیمیایی موجود در این پارچه ها را در هوا آزاد می کند که این مواد جذب پوست شما می شود.

  • مواد پرفلوئوروشیمیایی (PFCs)، از جمله افزودنی نچسب تفلون اغلب اضافه می شود. این برای دوام، مقاومت در برابر لکه و مقاومت در برابر چین و چروک است. اما، بیشتر آنها از مواد شیمیایی خطرناکی است که جدا برای سلامتی ضرر دارند.
  • همچنین PFC ها در محیط بسیار پایدار هستند. آنها در خون حیوانات و انسان ها در سراسر جهان یافت شده اند.
  • محققان نگرانی های جدی در مورد PFC ها از جمله خطر ابتلا به سرطان دارند. در واقع همانند بسیاری از سموم دیگر در خانه، PFC ها در طول زمان در بدن شما جمع می شوند و می توانند باعث آسیب به کبد و کلیه در حیوانات آزمایشگاهی و همچنین مشکلات تولید مثل شوند.
  • مخلوط های پلی استر پنبه اغلب با فرمالدئید تیمار می شوند و همچنین با مواد شیمیایی مانند آمونیاک نرم می شود.
  • فرمالدئید اغلب به لباس اضافه می شود تا از جمع شدن مواد جلوگیری شود. و از آنجایی که در طول پردازش با حرارت اعمال می شود، برای همیشه به الیاف متصل می شود. بنابراین هیچ شستشوی آن وجود ندارد. فرمالدئید ممکن است به عنوان یک محرک برای شروع علائم آسم و آسم عمل کند. و طبق طبقه بندی اتحادیه اروپا، فرمالدئید یک سرطان زا کلاس 3 است.
  • بیشتر پلی استرها نیز با آنتیموان ساخته می شوند. آنتیموان یک ماده سرطان زا است که برای قلب، ریه ها، کبد و پوست سمی است.
  • همچنین، ریون از کلاه خمیر چوب ساخته شده است که با سود سوزآور و اسید سولفوریک درمان می شود.
  • بسیاری از رنگ‌ها و سفیدکننده‌ها حاوی فلزات سنگین سمی مانند کادمیوم و کروم هستند.

بنابراین، آیا پلی استر سمی است؟

بله، کاملا سمی است و این یکی از سمی ترین موادی است که بطور معمول با آن سر وکار داریم.


چند دلیل واقعی که چرا پلی استر نباید در تختخواب شما باشد

تولید کنندگان سعی می کنند مزایای پلی استر را ارتقا دهند.. اما، پلی استر تهدیدهای زیادی برای سلامتی دارد. در واقع از مصرف آن باید تا حد امکان اجتناب شود. چه در لباس و چه در رختخوابتان، مواد طبیعی و ارگانیک همیشه امن ترین گزینه هستند.

  • ۱-پلی استر حامل مواد سرطان زا است

یکی از دلایلی که پلی استر نباید در تخت شما باشد این است که مواد سرطان زا را حمل میکند. تحقیقات تایید کرده اند که سایش بیش از حد پارچه های پلی استر می تواند مشکلاتی مانند سرطان پوست، ریه و قلب و غیره ایجاد کند.

  • ۲-پلی استر می تواند باعث عفونت دستگاه تنفسی شود

پلی استر نباید در رختخواب شما باشد زیرا تحقیقات نشان داده است که می تواند باعث مشکلات تنفسی شود. در واقع، سایش بیش از حد پارچه های پلی استر می تواند باعث عفونت های مزمن و شدید تنفسی شود.

  • ۳-پلی استر می تواند مشکلات پوستی ایجاد کند یا مشکلات پوستی را بدتر کند

همچنین نشان داده شده است که پلی استر باعث ایجاد یا بدتر شدن مشکلات پوستی موجود می‌شود و باعث ایجاد بثورات، خارش، قرمزی، اگزما و درماتیت می‌شود. بنابراین، اگر از قبل پوست حساسی دارید، واضح است که پلی استر نباید در رختخواب شما باشد.

  • ۴-پلی استر برای محیط زیست خطرناک است

پلی استر نه تنها برای افراد بسیار مضر است، بلکه برای محیط زیست نیز خطرناک است. بازیافت آن سخت است و ممکن است تا 200 سال طول بکشد تا تجزیه بیولوژیکی شود. همچنین تولید آن باعث دفع سموم در آب و انتشار آلاینده های زیادی در هوا می شود.

  • ۵-پلی استر می تواند بر تعداد اسپرم در مردان تأثیر بگذارد

پلی استر نباید در رختخواب شما باشد زیرا می تواند باعث مشکلات تولید مثل شود. مطالعه ای که در سال 1993 انجام شد نشان داد که لباس زیر پلی استر می تواند تعداد اسپرم را در مردان کاهش دهد.

  • ۶-پلی استر بر سیستم ایمنی بدن، به ویژه کودکان، تأثیر می گذارد

دکتر ترزا وارنر در مجله Environmental Ilness Resource” به ما در مورد خطرات مواد شیمیایی سمی موجود در مواد مصنوعی مانند پلی استر هشدار می دهد.

  • ۷-پلی استر در طول خواب از بدن شما مراقبت نمی کند

برخلاف الیاف طبیعی، پلی استر هیچ کاری برای تنظیم دمای بدن شما در هنگام خواب انجام نمی دهد. این یکی دیگر از دلایلی است که پلی استر نباید در تخت شما باشد. مواد مصنوعی تنفس (تبادل هوایی) ندارند و بنابراین، همیشه احساس گرما یا سردی بیش از حد در شما ایجاد می کنند. علاوه بر این، بیشتر پلی استرها در برابر آب مقاوم هستند.

برای کیفیت خواب شما این به چه معناست؟

1 لیتر بخار بدن که هر شب از دست می‌رود، جذب نمی‌شود. این موجب می شود تعریق بدن شما در حین خواب توسط پارچه جذب نشود و علاوه بر ایجاد یک محیط نامطلوب برای خواب موجب رشد سریع عوامل بیماریزا در فضای گرم و مرطوب ایجاد شده خواهد شد. بدن شما احساس رطوبت خواهد کرد. در تابستان احساس گرما و ناراحتی خواهید کرد. در زمستان احساس سردی بیشتری خواهید کرد زیرا در اثر رطوبت پوست شما سرد می شود.


بنابراین برای داشتن خواب باکیفیت‌، خوابیدن با مواد 100% طبیعی و ارگانیک را به شدت توصیه می‌کنیم، زیرا برای سلامتی شما ایمن‌تر هستند، تنفس بیشتری دارند و در واقع کیفیت خواب شما را بهبود می‌بخشند. البته انتخاب روتختی های کتان یا پنبه ای برای محیط زیست نیز بهتر است.


مقاله تکمیلی در مورد این مطلب: چرا روتختی نخی بخریم؟

سوال: آیا شما تا بحال از روتختی های پلی استر استفاده کرده اید؟ تجربه خود را با ما و سایر دوستانی که به دنبال راهنمایی در این خصوص هستند به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید