روش شستشوی روتختی در خانه

بعضی از خشک‌شویی‌ها به ازای هر بار شستشو بیش از 100 هزار تومان (آذر ماه 1400) هزینه دارند. اگر در حال شستن روتختی یا لحاف دونفره هستید و در خانه یک ماشین لباسشویی و خشک کن با ظرفیت بالا و درب جلو دارید، می توانید از رفتن به خشکشویی صرفنظر کنید.

روش شستشوی روتختی در خانه

هنگامی که زمان شستن روتختی یا لحاف لایت پر شده فرا می رسد رفتن به خشکشویی یکی از گزینه هاست؛ اما همیشه الزامی نیست. ابتدا برچسب شستشو را بررسی کنید: اگر پارچه ظریف است یا اگر روکش دارای تزئینات است، احتمالاً باید تمیز کردن را به یک متخصص بسپارید. خوشبختانه، اگر روکش لحاف یا روتختی شما 100 درصد پنبه یا کتان است؛ معمولاً می توانید خودتان آن را بشویید و خشک کنید. با این حال، کار راحتی نیست، بنابراین روز شستشوی رختخواب خود را برای یک بعد از ظهر باز برنامه ریزی کنید.

هر چند وقت یکبار روتختی (لحاف) را بشوییم؟

به عنوان یک قاعده کلی، لحاف یا روتختی باید سالی یک بار شسته شوند. البته اگر ملافه شما کثیف شد، شستشوی مکرر آن ضروری است.

برای بهترین نتیجه، یک روتختی یا لحاف با اندازه دونفره باید در یک ماشین لباسشویی و خشک کن با ظرفیت بالا (حداقل 7 کیوگرم ظرفیت) شسته شود. می‌توانید این ماشین‌های بزرگ را در اکثر خشک‌شویی‌ها پیدا کنید، اما آماده باشید که بیش از میزان استاندارد هزینه کنید. بعضی از خشک‌شویی‌ها به ازای هر بار شستشو بیش از 100 هزار تومان (آذر ماه 1400) هزینه دارند. اگر در حال شستن روتختی یا لحاف دونفره هستید و در خانه یک ماشین لباسشویی و خشک کن با ظرفیت بالا و درب جلو دارید، می توانید از رفتن به خشکشویی صرفنظر کنید.

  • مواد لازم:
  • ماشین لباسشویی و خشک کن با ظرفیت بیش از 7 کیلوگرم (برای روتختی یا لحاف دونفره)
  • مایع شوینده (بدون آنزیم) یا پودر صابون
  • توپ تنیس (یا چند جفت جوراب تمیز گلوله شده به همین سایز)
  • دو عدد جوراب تمیز

نکته مهم: از اضافه کردن مایع نرم کننده هنگام شستشوی روتختی (لحاف) اجتناب کنید؛ مایع نرم کننده با عبور از سطح پارچه به الیاف داخل آن نفوذ کرده و باعث از بین رفتن پف لحاف می شوند.


مراحل شستشوی روتختی (لحاف):

روتختی را داخل ماشین لباسشویی قرار دهید؛ پس از وارد کردن آن مطمئن شوید داخل ماشین لباسشویی تاشده یا مچاله نباشد.

 

 

  • جوراب های پرشده را اضافه کنید

جوراب های پرشده با توپ تنیس (یا جوراب گلوله شده) به جلوگیری از جمع شدن ضایعات حین شستشو کمک می کنند. همچنین باعث هم زدن بیشتر لحاف داخل ماشین لباسشویی می شوند، لکه های عرق و چربی را نیز از سطح روتختی جمع می کنند.

 

 

  • مایع شوینده را اضافه کنید

برای شستشوی لحاف مقدار کمی از مایع شوینده در هربار مصرف متوسط را استفاده کنید. از اضافه کردن مایع آنزیم دار یا پودر رختشویی اجتناب کنید، هرگز برای شستشوی لحاف از مایع سفید کننده و مایع نرم کننده استفاده نکنید.

  • دستور شستشو را به ماشین بدهید

حتما از دستور شستشوی ظریف (Delicate) و یکبار آبکشی مجدد (Rinse) استفاده کنید یا از منوی ماشین لحاف (Duvet) را انتخاب کنید.

  • باقیمانده های ماده شوینده بر روی روتختی را بررسی کنید

پس از اتمام شستشو به دقت باقیمانده های شوینده بر روی لحاف را بررس کنید و اگر چیزی روی آن باقی مانده است با آب بشویید تا کاملا پاک شود، اضافه های شوینده بر روی لحاف موجب تولید کف مجدد می شود.

  • خشک کن را اجرا کنید

پس از اتمام مراحل فوق نوبت به خشک کردن روتختی می رسد. درب ماشین لباسشویی را باز کنید، به آرامی چروک لحاف را باز کنید و محل توپ تنیس داخل جوراب را مجددا بررسی کنید درب آن را ببندید و مرحله خشک کن (Dryer) یا چرخش (Spin) را از منوی ماشین لباسشویی انتخاب کنید. توپ تنیس باعث توزیع یکنواخت الیاف داخل روتختی شده و از تغییر شکل آن جلوگیری می کند.

  • مرحله خشک کردن را روی بند رخت به پایان برسانید

پس از بیرون آوردن روتختی از داخل ماشین لباسشویی با ملایمت آنرا روی بند رخت پهن کنید، اگر لحاف لایت است و رنگ آن سفید است حتما از کمک نور خورشید هم استفاده کنید در غیر اینصورت از قرار دادن در معرض

  • از نور مستقیم خورشید اجتناب کنید

زمانیکه رطوبت روتختی به میزان زیادی کم شد (اصطلاحا دونم شد) آنراروی یک سطح صاف و تمیز (مانند سرامیک کف سالن) پهن کنید تا بدون نیاز به اتو کشی یک لحاف تمیز و مرتب برای استفاده در اختیار داشته باشید.

  • روتختی تمیز خود را پهن کنید و از نمای آن لذت ببرید

مقاله تکمیلی: نحوه شستشوی روتختی پشم شیشه


دیدگاهتان را بنویسید